Tunelul aerodinamic din Polizu a fost la momentul inaugurării lui unul din cele mai avansate laboratoare de aerodinamică din lume. Tunelul a fost proiectat de Ion Stroescu (1888-1961), pe baza unui proiect original care îngloba un brevet de invenție și mai multe inovații pe plan mondial. Ion Stroescu era profesor de sport, dar cu o pasiune și cu o intuiție fascinantă pentru aerodinamică. Astăzi este recunoscut ca inventator și deschizător de drumuri în aerodinamica experimentală. Primul tunel aerodinamic l-a construit în 1927 la Râmnicu Sărat, în sala de sport a liceului unde preda.
În același an obține două valoroase brevete de invenție, pentru controlul stratului limita prin injectie-suctiune la perete (brevet 11.169/1925 si 13.677/1925 Ion Stroescu).
Se observă planurile tunelului din Râmnicu Sărat și imagini din timpul construcției.
Noul tunel aerodinamic a atras atenția Prof. Elie Carafoli, renumitul aerodinamician român, fondatorul școlii de inginerie aeronautică. El a încercat să oprească demolarea tunelului, ordonată de minister întrucât ocupă ”abuziv” sala de sport. Nu a reușit acest lucru, în schimb a obținut detașarea lui Ion Stroescu la Școala Politehnică.
În 1929 l-a numit pe acesta asistent la Catedra de Aerodinamică. Sub îndrumarea Prof. Elie Carafoli, Ion Stroescu proiectează și conduce lucrările la tunelul aerodinamic din Polizu.
În camera experimentală a tunelului aveau să fie testate toate modelele de avioane românești. Camera era dotată cu o balanță cu cuțite, o altă invenție care demonstrează creativitatea aerodinamicienilor români.
Pe 7 mai 1931, Regele Carol al II-lea, împreună cu Principele Nicolae, cu Primul-Ministru Nicolae Iorga și cu Rectorul Școlii Politehnice, Nicolae Vasilescu-Karpen inaugurează cel mai important tunel aerodinamic din Sud-Estul Europei și unul dintre cele mai moderne și mai bine dotate din Europa la acea vreme.
Putem recunoaște ușor ”Marele Amfitearu al Școalei”, actualul amfiteatru F024 Acad. Virgiliu N. Constantinescu al Facultății de Inginerie Aerospațială. Tunelul aerodinamic din Polizu a contribuit la relativa superioritate a industriei aeronautice românești înainte și în timpul celui de-al doilea Război Mondial. Sute de proiecte de noi tipuri de aeronave, profiluri de aripă sau alte componente au putut fi testate. Unele dintre aeronavele proiectate în acest tunel au avut performanțe la cel mai ridicat nivel pe plan mondial, rivalizând cu aeronave americane, britanice sau germane.
în 1937 Ion Stroescu este detașat la Facultatea de Științe a Universității București, la laboratorul Prof. Victor Vâlcovici, care era doctor în aerodinamică la școala reputatului savant Ludwig Prandtl (1931).
Ludwig Prandtl a vizitat Școala Politehnică în 1941, în special cu scopul de a vedea tunelul aerodinamic din Polizu. În imagine, de la stânga la dreapta: C.C. Teodorescu, Elie Carafoli, Ludwig Prandtl, Dionisie Germani, Victor Vâlcovici, Lucius Saveanu, Ion Cârstoiu si Nicolae Tipei.
Pe scara tunelului, se pot vedea în imagine C. C. Teodorescu, Ludwig Prandtl și Dionisie Germani.
Rezultatele experimentale obținute printr-un efort intens sub conducerea Prof. Vâlcovici și după 1941 cu participarea tânărului matematician Ion Șabac, capătă recunoaștere internațională.
În 1943 prezentarea lui Ion Stroescu la Academia de Cercetare din Berlin a generat aprecieri laudative ale Prof. Ludwig Prandtl si Prof. A. Betz.
În 1946 la al Patrulea Congres de Mecanică Aplicată, Ion Stroescu prezintă la Sorbona comunicarea “Un nou tip de tunel aerodinamic”.
“Prof. Edmond Brun cere permisiunea de a utiliza proiectul tunelului din București pentru a construi un tunel similar la Sorbona” (Prof. V. Vâlcovici).
În anii 2000-2008, sub îndrumarea Prof. Sterian Dănăilă, prin eforturi financiare deeosebite, tunelul aerodinamic din Polizu a fost renovat și modernizat, constituind un laborator de aerodinamică valoros. Au fost necesare decizii foarte sensibile, la intersecția dintre criteriul păstrării valorii istorice, de patrimoniu, și cel al modernizării laboratorului la standardele secolului XXI.
(Acest articol a fost adaptat după prezentările Prof. Sterian Dănăilă, folosind materiale originale ale Departamentului de Științe Aerospațiale ”Elie Carafoli”, utilizând și articolul Conf. Nicolae Șerban Tomescu, ”An important achievement of Professor Ion Stroescu: the wind tunnel of the Polytechnic School of Bucharest” publicat în 2011 în Buletinul INCAS. O altă referință este articolul Buiu V, Ion Stroescu (1888-1961) A Man and a Life –for a passion, INCAS BULLETIN, Volume 3, Special Issue/ 2011, pp. 1 – 15. O referință bibliografică importantă asupra întregului domeniu este cartea ”Istoria învățământului superior de aviație” de Prof. Virgil Stanciu)
Program special al Decanatului Facultății de Inginerie Aerospațială
Programul special al Decanatului Facultății de Inginerie Aerospațială pe perioada de concediu (1 - 28 august) este următorul: Marti (10 - 12) Joi (10 - 12) Pentru Admitere licența - sesiunea a II-a, Admitere master, Admitere doctorat, programul Comisiei locale de...
Admitere 2016 (sesiunea iulie) – rezultate finale
Situatia ocuparii locurilor Lista candidati admisi si inmatriculati
Situația înscrierilor la Facultatea de Inginerie Aerospațială
Pentru a vizualiza stadiul inscrierilor la Facultatea de Inginerie Aerospatiala in sesiunea de admitere iulie 2016, accesati link-ul de mai jos: www.admitere.pub.ro
Procedura de transfer a studenților de la studii cu taxă la studii finanțate de la buget
Conform deciziei Biroului Executiv al Facultatii din 11 iulie 2016, trecerea studenților de la taxă la buget se poate face în două moduri: Anual, înainte de începerea fiecărui an universitar, prin cerere către decan. Data limită de depunere a cererii este în 5 zile de...
Programul National Tabere Studentesti
Studentii care doresc ocuparea unui loc gratuit in cadrul programului national "Tabere studentesti" in anul 2016 trebuie sa completeze cerere tip pana la data de 05.07.2016 Click pentru a descarca cererea Beneficiari ai Programului National "Tabere studentesti":...
ALEGERI 2016
Alegeri in departamentele Facultatii de Inginerie Aerospatiala Planurile manageriale ale candidatilor pot fi descarcate accesand link-urile de mai jos: Plan managerial STERIAN DANAILA Plan managerial IONEL SIMION Plan managerial ADRIAN - MIHAIL STOICA Candidați...
Alegeri în Departamentul Ingineria Sistemelor Aeronautice și Management Aeronautic „Nicolae Tipei
Alegerile in Departamentul Ingineria Sistemelor Aerospatiale "Nicolae Tipei" vor avea loc joi, 3 martie, la ora 12:00 in sala E013.
Alegeri în Departamentul de Științe Aerospatiale „Elie Carafoli”
Alegerile in Departamentul de Științe Aerospatiale "Elie Carafoli" vor avea loc joi, 3 martie, la ora 12:00 sala I013.
Alegeri in Departamentul Grafica Inginereasca si Design Industrial
Alegerile in Departamentul Grafica Inginereasca si Design Industrial vor avea loc joi 3 martie, la ora 10:00 in sala BN034.
Orare anul universitar 2015 – 2016
Pentru a descarcă documentul ce conține orarele pentru anul universitar 2015 - 2016 accesați următorul link.
0 Comentarii