Tunelul aerodinamic din Polizu a fost la momentul inaugurării lui unul din cele mai avansate laboratoare de aerodinamică din lume. Tunelul a fost proiectat de Ion Stroescu (1888-1961), pe baza unui proiect original care îngloba un brevet de invenție și mai multe inovații pe plan mondial. Ion Stroescu era profesor de sport, dar cu o pasiune și cu o intuiție fascinantă pentru aerodinamică. Astăzi este recunoscut ca inventator și deschizător de drumuri în aerodinamica experimentală. Primul tunel aerodinamic l-a construit în 1927 la Râmnicu Sărat, în sala de sport a liceului unde preda.
În același an obține două valoroase brevete de invenție, pentru controlul stratului limita prin injectie-suctiune la perete (brevet 11.169/1925 si 13.677/1925 Ion Stroescu).
Se observă planurile tunelului din Râmnicu Sărat și imagini din timpul construcției.
Noul tunel aerodinamic a atras atenția Prof. Elie Carafoli, renumitul aerodinamician român, fondatorul școlii de inginerie aeronautică. El a încercat să oprească demolarea tunelului, ordonată de minister întrucât ocupă ”abuziv” sala de sport. Nu a reușit acest lucru, în schimb a obținut detașarea lui Ion Stroescu la Școala Politehnică.
În 1929 l-a numit pe acesta asistent la Catedra de Aerodinamică. Sub îndrumarea Prof. Elie Carafoli, Ion Stroescu proiectează și conduce lucrările la tunelul aerodinamic din Polizu.
În camera experimentală a tunelului aveau să fie testate toate modelele de avioane românești. Camera era dotată cu o balanță cu cuțite, o altă invenție care demonstrează creativitatea aerodinamicienilor români.
Pe 7 mai 1931, Regele Carol al II-lea, împreună cu Principele Nicolae, cu Primul-Ministru Nicolae Iorga și cu Rectorul Școlii Politehnice, Nicolae Vasilescu-Karpen inaugurează cel mai important tunel aerodinamic din Sud-Estul Europei și unul dintre cele mai moderne și mai bine dotate din Europa la acea vreme.
Putem recunoaște ușor ”Marele Amfitearu al Școalei”, actualul amfiteatru F024 Acad. Virgiliu N. Constantinescu al Facultății de Inginerie Aerospațială. Tunelul aerodinamic din Polizu a contribuit la relativa superioritate a industriei aeronautice românești înainte și în timpul celui de-al doilea Război Mondial. Sute de proiecte de noi tipuri de aeronave, profiluri de aripă sau alte componente au putut fi testate. Unele dintre aeronavele proiectate în acest tunel au avut performanțe la cel mai ridicat nivel pe plan mondial, rivalizând cu aeronave americane, britanice sau germane.
în 1937 Ion Stroescu este detașat la Facultatea de Științe a Universității București, la laboratorul Prof. Victor Vâlcovici, care era doctor în aerodinamică la școala reputatului savant Ludwig Prandtl (1931).
Ludwig Prandtl a vizitat Școala Politehnică în 1941, în special cu scopul de a vedea tunelul aerodinamic din Polizu. În imagine, de la stânga la dreapta: C.C. Teodorescu, Elie Carafoli, Ludwig Prandtl, Dionisie Germani, Victor Vâlcovici, Lucius Saveanu, Ion Cârstoiu si Nicolae Tipei.
Pe scara tunelului, se pot vedea în imagine C. C. Teodorescu, Ludwig Prandtl și Dionisie Germani.
Rezultatele experimentale obținute printr-un efort intens sub conducerea Prof. Vâlcovici și după 1941 cu participarea tânărului matematician Ion Șabac, capătă recunoaștere internațională.
În 1943 prezentarea lui Ion Stroescu la Academia de Cercetare din Berlin a generat aprecieri laudative ale Prof. Ludwig Prandtl si Prof. A. Betz.
În 1946 la al Patrulea Congres de Mecanică Aplicată, Ion Stroescu prezintă la Sorbona comunicarea “Un nou tip de tunel aerodinamic”.
“Prof. Edmond Brun cere permisiunea de a utiliza proiectul tunelului din București pentru a construi un tunel similar la Sorbona” (Prof. V. Vâlcovici).
În anii 2000-2008, sub îndrumarea Prof. Sterian Dănăilă, prin eforturi financiare deeosebite, tunelul aerodinamic din Polizu a fost renovat și modernizat, constituind un laborator de aerodinamică valoros. Au fost necesare decizii foarte sensibile, la intersecția dintre criteriul păstrării valorii istorice, de patrimoniu, și cel al modernizării laboratorului la standardele secolului XXI.
(Acest articol a fost adaptat după prezentările Prof. Sterian Dănăilă, folosind materiale originale ale Departamentului de Științe Aerospațiale ”Elie Carafoli”, utilizând și articolul Conf. Nicolae Șerban Tomescu, ”An important achievement of Professor Ion Stroescu: the wind tunnel of the Polytechnic School of Bucharest” publicat în 2011 în Buletinul INCAS. O altă referință este articolul Buiu V, Ion Stroescu (1888-1961) A Man and a Life –for a passion, INCAS BULLETIN, Volume 3, Special Issue/ 2011, pp. 1 – 15. O referință bibliografică importantă asupra întregului domeniu este cartea ”Istoria învățământului superior de aviație” de Prof. Virgil Stanciu)
Sustinere publica teza de doctorat
In data de 27.05.2020 ora 16:00 va avea loc sustinerea publica atezei de doctorat cu titlul "Proiectarea și construirea unor machete la o scară favorabilă pentru a verifica pe rând criteriile de similitudine în vederea obținerii unor coeficienți de corecție în...
Cursuri on-line
Conform Hotararii Consiliului de Administratie al UPB Nr. 14, din data de 11.03.2020, in perioada 11-31.03.2020 activitatile didactice se vor desfasura in regim on-line. Mai multe detalii in Forumurile cursurilor, la: http://aero.curs.pub.ro
Irish Aviation Authority – 2 posturi libere
Două posturi se scot la concurs de Irish Aviation Authority, termen de înscriere 10 martie 2020. Unii absolvenți de la noi au reușit să se angajeze anii trecuți la IAA și au făcut o impresie bună. <Detalii>
Sesiunea de Comunicări Științifice Studențești 2020
Anul acesta sesiunea de comunicări științifice studențești se desfășoară Vineri, 8 mai 2020. Departamentul E. Carafoli va organiza secțiunea 09-01 Aeronave, Sisteme de Propulsie și Navigație Aeriană Departamentul N. Tipei va organiza 09-02 Echipamente și Instalații...
Interviu România Cultural
După 9 ani, mâine, 18.02.2020, va avea loc un nou interviu cu domnul Conf. Petrișor Valentin Pârvu privind activitatea legată de UAV-urile din Facultatea de Inginerie Aerospațială. Interviul în urmă cu 9 ani a avut loc la emisiunea Cafeneaua de Știință, transmisă de...
Invitație Conferință
Conferință Kayseri
Alegeri pentru reprezentanții studenților în Senatul Universității și Consiliile Facultăților
Depunerea candidaturilor până pe 21 februarie Reprezentativitatea studenților în învățământul universitar este o componentă esențială în structurile de conducere. Studenții sunt parteneri decizionali, astfel alegerea unor reprezentanți și implicarea activă a lor în...
CATIA Lab 4 – ALTEN Delivery Center Bucharest
ALTEN Delivery Center Bucuresti, companie parte a grupului francez ALTEN, leader in inginerie si tehnologie continua implicarea in mediul academic si sustinerea noilor generatii de ingineri prin organizarea unei noi sesiuni a laboratorului de CATIA, in parteneriat cu...
Fokker Academy 2020
Fokker Academy a fost înființată în martie 2017 în urma semnării parteneriatului dintre UPB Facultatea de Inginerie Aerospațială și GKN Fokker Engineering Romania. În cadrul Fokker Academy, studenți ai facultății învață proiectarea direct de la ingineri cu experiență...
ESA: S-au deschise inscrierile pentru Școala de vară în fizica plasmei
ESA invita studenți și tineri absolvenți din tarile membre să aplice pentru cea de-a 44a ediție a Școlii de vară Alpbach, care va avea loc în perioada 14 - 23 iulie 2020, cu titlul „Comparative Plasma Physics in the Universe”. Termenul limită de înscriere este 31...
0 Comentarii