”În urmă cu 85 de ani, la 22.07.1918 s-a născut un om deosebit care, deși a încetat din viață la 8.02.1981, la vârsta de 63 de ani, rămâne prin realizarea planoarelor de tip IS în istoria aviației române, dar și ca un om deosebit, care trăiește încă în memoria celor care l-au cunoscut.
Dupa absolvirea în anul 1941 a secției de Aviație la Politehnica din București se angajează ca inginer la IAR Brașov, iar în activitatea sportivă obține în anul 1944, la Aeroclubul Sânpetru, brevetul de pilot planorist, iar în anul 1947 brevetul de pilot pe avioane.
În paralel cu activitatea sa în profesia de inginer, ca șef secție montaj la IAR Brașov, realizează în activitatea sportivă la Aeroclubul Sânpetru în anul 1949 primul său planor IS-2, care va deschide o serie de 32 de tipuri de planoare cu performanțe apreciate atât în țară cât și în străinătate.
Ca inginer la IAR Brașov, pe lângă construcția de avioane a participat în anul 1945 și la realizarea la uzina IAR-Brașov a primului tractor românesc IAR 22.
După 1945 uzina de aviație IAR-Brașov este desființată de regimul comunist impus de sovietici și este transformată în întreprindere de tractoare denumită la început Sovromtractor iar apoi Tractorul Brașov care preia personalul, utilajele și clădirile uzinelor IAR din vecinătatea gării CFR Brașov unde funcționează și în prezent.
După anul 1950, ca șef de secție la Uzinele de Reparat Material Aeronautic – URMV3 înființată în unele din hangarele nepreluate de Tractorul Brașov și rămase de la IAR, inginerul Iosif Șilimon continuă construcția de planoare, realizând planoarele din lemn IS-3 (1953), cu variantele IS-3a, IS-3b, IS-3c si IS-3d (1956), acesta din urmă fiind realizat în serie și utilizat în cadrul Aeroclubului României.
Tot la URMV3, inginerul Iosif Șilimon a realizat planoarele IS-4 și IS-11 în 1957, IS-7 în 1958, IS-3e, IS-3f și IS-9 în 1959 și motoplanorul IS-9a în 1960.
Acesta era primul motoplanor realizat în România și printre primele realizate în lume și a fost echipat cu un motor cu piston cu răcire cu aer și cilindri opuși care era primul motor de aviație realizat în România după 1945 fiind conceput și construit de colegul de planorism al lui Iosif Șilimon, inginerul Erast Berențan.
În anul 1956 inginerul Iosif Șilimon obține insigna internațională FAI „C“ de argint, pentru performanțele sale cu planorul, iar în anul 1960 ca o recunoaștere a contribuției sale în domeniul aeronauticii primește diploma internatională „Paul Tissandier“ acordată de Federația Aeronautică Internațională.
Din 1960, după desființarea URMV3, inginerul Iosif Șilimon continuă construcția planoarelor în cadrul unei secții de la Industria locală Ghimbav (locul în care astăzi există IAR SA Brașov), realizând planoarele IS-8a (1960), IS-5 (1961), IS-12 și IS-13 (1962), IS18 (1965) și IS-19 (1967).
După ce este desființată și această secție ca urmare a directivelor politice ale regimului comunist, prin stăruințele sale, inginerul Iosif Șilimon ajutat de prietenii săi inginerul Erast Berențan si inginerul Nicolae Costin, reușește să determine înființarea unei întreprinderi de construcții aeronautice-ICA-Ghimbav la Ghimbav în hangarul Aerocubului Romaniei care a fost obținut datorită sprijinului acordat de comandantul Aeroclubului Ghimbav, pilotul Romeo Vlădescu.
Dupa înființarea la data de 14 noiembrie 1968 a Întreprinderii de Construcții Aeronautice ICA-Ghimbav, inginerul Iosif Șilimon este numit la început inginer șef, iar apoi director tehnic și continuă realizarea planoarelor IS și realizează și două tipuri de avioane, IS 23 și IS 24, pentru misiuni ale aviației utilitare și ale aviației sportive.
Seria planoarelor din familia IS a fost continuată cu tipurile IS-18/25 (1969), cu planorul biloc de construcție metalică IS-28 și cu planorul monoloc de construcție metalică IS-29D (1970), apoi cu planorul monoloc de construcție metalică IS29-E (1971), cu planorul biloc de construcție metalică IS-28B (1973) și cu planoarele biloc de construcție metalică IS-28B2 (1974), realizate în serie de peste 350 de exemplare, mai mult de 200 dintre ele fiind exportate în țări ca SUA (100 de planoare).
Construcția de planoare a continuat cu planoare metalice monoloc de tipul IS-29D2 (1975) construite în serie de peste 250 de exemplare, din care 175 pentru export, cu planoarele biloc de construcție metalică IS-32 (1977) și IS-30 (1978).
Din cele peste 600 de planoare de tipul IS realizate la ICA Brașov (actuala IAR SA Brașov) în cei 35 de ani de la înființare, o treime este utilizată în cadrul Aeroclubului României, iar două treimi, circa 400 de planoare au fost exportate, fiind și astăzi utilizate cu succes de planoriștii din multe țări ale lumii (SUA, Australia, Anglia, Franța, Belgia, Germania, Ungaria, Japonia, Mexic, Canada, Argentina).
Cu un deosebit simț al tendințelor dezvoltării aviației în lume, inginerul Iosif Șilimon lansează la ICA Brașov construcția de motoplanoare în România realizând motoplanoarele metalice biloc cu locurile alăturate IS-28M2 (1976) și motoplanoarele metalice biloc avand posturile de pilotaj amplasate în tandem IS-28M1 (1977).
În perioada 15 august – 4 octombrie 1978 cu un motoplanor IS-28M2 se realizează în premieră turul celor 48 de state continentale ale SUA.
Între 8 mai – 3 iulie 1980, trei motoplanoare biloc IS-28M2 realizează un traseu de 22.000 de kilometri Brașov – Tocumwal (Australia), în presa aviatică fiind denumite motoplanoarele maratoniste. (Un articol despre această călătorie epică aici)
Cu planorul biloc IS-28B2 s-a realizat de catre piloții Tom Knauft și Robert Tawse, la data de 7 aprilie 1979, un record mondial de 829 de kilometri dus-întors în SUA – Pensylvania.
În România, în cadrul Aeroclubului României, cele peste 250 de planoare și motoplanoare de tipul IS au realizat în cei 50 de ani de utilizare un total de cca 200.000 ore de zbor cu cca 800.000 de starturi (aterizări-decolări) cu o medie de 15 minute/start.
Ele au dovedit calități de zbor remarcabile, dar și o siguranță și fiabilitate în exploatare care le mențin și astăzi competitive pe plan național și mondial.
Performanțele deosebite obținute în construcția de planoare care au depășit granițele țării fiind printre realizările remarcabile la nivel mondial au contribuit la menținerea prestigiului aeronautic de care s-a bucurat România încă de la începuturile aviației mondiale prin realizările lui Traian Vuia, Henri Coandă și Aurel Vlaicu.
Planoarele de tip IS au caracteristici constructive care definesc un stil propriu care a evoluat de la clasic la modern în pas cu evoluția construcției de planoare la nivel mondial, dar indiferent de epocă și stil toate au o trăsătură comună de robustețe și fiabilitate care confirmă profesionalismul și pasiunea pentru aviație dar și dragostea și grija față de viața planoriștilor a inginerului planorist care a fost Iosif Șilimon.”
ing.dipl. Traian TOMESCU
(articol preluat din Univers Ingineresc nr.: 2/2003 290 – 16-31 ianuarie 2003; ing. Traian Tomescu este de asemenea absolventul Facultății de Inginerie Aerospațială / Facultatea de Aeronave şi Instalaţii de Bord din Institutul Politehnic Bucureşti în anul 1970 şi, ca inginer la S.C. I.A.R. S.A. – Braşov, şef al secţiei Montaj general şi încercări aeronave, a contribuit la montajul a peste 1000 de planoare, motoplanoare, avioane şi elicoptere. Este aeromodelist şi pilot sportiv – planorist de performanţă cu insigna F.A.I C argint din 1970. A lucrat 37 de ani ca inginer la S.C. I.A.R. S.A. – Braşov şi în perioada 20072011 a fost director general la S.C. Construcţii Aeronautice S.A. – Braşov, în prezent fiind pensionar. Este preşedinte al sucursalei A.G.I.R. Braşov şi membru al Consiliului Director al Asociaţiei Generale a Inginerilor din România. E-mail: tomescu_traian@yahoo.com)
Informare cu privire la eliberarea actelor de studii pentru absolvenții promoției 2021 (licența și master)
Începând cu data de 02.06.2022 se va proceda la eliberarea actelor de studii și pentru absolvenții promoției 2021 (licența și master). Ridicarea actelor de studii se va face de la Biroul Acte de studii, situat in clădirea rectorat, camera 307. Eliberarea actelor se va...
DEPUNEREA CERERILOR PRIVIND ACORDAREA UNUI AJUTOR FINANCIAR ÎN VEDEREA ACHIZIŢIONĂRII UNUI CALCULATOR PRIN PROGRAMUL „EURO 200”
PROGRAMUL EURO 200 Beneficiarii acestui program sunt studentii învățământului de stat sau particular acreditat, în vârstă de până la 26 de ani, care provin din familii cu un venit brut lunar de maximum 150 lei pe membru de familie. Ajutorul se acordă o singură dată...
Aerospace Meetings F.I.A. 2022
Facultatea de Inginerie Aerospațială în colaborare cu Asociația Studenților din Facultatea de Inginerie Aerospațială (A.S.F.I.A) vă invită la evenimentul "Aerospace Meetings F.I.A. 2022 ", în care studenții au oportunitatea de a intra in contact direct cu firmele din...
Concursuri posturi didactice perioadă nedeterminată – Sem. II, 2021-2022
<< DISAMA_4_Prof_Informatii concurs >> << DISAMA_12_SL_Informatii concurs >> << DSA-4_Prof_Informatii concurs >>
Cazare camin
Pentru locurile disponibile, sau disponibilizate in camin, se intocmeste lista de prioritati saptamanal. Ordinea de prioritati este: Studenti cu certificate covid valide - integralisti, moldoveni, cazuri sociale, boboc, anul IV, anul III, anul II, master II, master I....
Prelungirea termenului de depunere a dosarelor de bursa
In urma sedintei B.E.F. din data de 13.10.2021 s-a aprobat prelungirea perioadei de depunere a dosarelor pentru burse până pe data de 20.10.2021, ora 16:00.
Ghid de alocare a temei de licenta / disertatie
<< Ghid de alocare a temelor pentru examenul de diploma 2021 >> << Ghid de alocare a temelor de cercetare 2021 >>
Modificari Grupe NUU
Va informam ca orice modificare de grupa, dupa inceperea anul universitar, creeaza probleme in site de cursuri Moodle si in site Teams, ducand pana la pierderea accesului la cursuri si seminarii. De aceea nu se vor aproba si nu se vor face astfel de modificari dupa...
Incepere an universitar 2021-2022
Senatul UPB a hotărât în ședința din 30.09.2021 ca activitățile didactice să înceapă astfel: - la licență cursuri on-line, aplicații în format fizic, examinări în format fizic; - la master toate activitățile on-line.
Anunt privind repetarea anului universitar
Cererile pentru repetarea anului universitar se depun pe adresa de e-mail a faculații inginerie.aerospatiala@upb.ro până pe data de 30 septembrie 2021.
0 Comentarii