Aceste mărturii ale unor colegi ingineri de instalații și aparate de bord se referă la perioada anilor 1986-1992 și sunt deprinse parcă din Zoșcenko. Sunt povești adevărate din viața inginerilor de aviație din acea perioadă, care arată cum se făcea inginerie de cel mai înalt nivel într-o țară care de altfel părea să aparțină lumii a treia. În povești se simte siajul comunismului. Una dintre caracteristicile comunismului este că întotdeauna, ceva de bază lipsește de pe piață. Puteam avea o industrie aerospațială, dar nu aveam motorină și lapte praf pentru sugari.
Mărturia unui coleg V.
”Cum am ajuns să lucrez la Autoritatea Aeronautică Civilă? Lucram la Clinceni, la armată, în colectivul lui Călugăru. Eram duși cu autobuze de armată din București la Clinceni în fiecare dimineață. Reparam rachete de MiG-23, care se stricau des, pentru că nu aveau cuple anti-prost, intrau în ambele poziții. Dacă era băgată invers, centrala de dirijare se ardea în două secunde și ajungea la noi. Aveam mult de lucru, pentru că productivitate celor care băgau cuplele invers era mare. Centrala era încapsulată în azot, noi o demontam și reparam girscoapele, apoi o trimiteam la Chișinău pentru a fi represurizată în azot. Noi nu aveam instalația respectivă, doar reparam partea electrică. Până într-o zi, când armata n-a mai avut motorină pentru autobuze. Am fost anunțați că din lipsă de motorină, nu mai putem fi transportați la Clinceni. Așa că am fost obligați să ne căutăm de lucru în București. Tocmai se înființa Autoritatea Aeonautică Civilă Română. Nu știam ce e aia. Nu prea eram obișnuiți cu aviația civilă, dar de nevoie, am învățat.”
Mărturia unui coleg C.
”Lucram și eu la Clinceni, în colectivul lui Călugăru. Noi aveam de transformat o rachetă Aer-Aer sovietică într-o rachetă Sol-Aer. După ce am terminat prototipul, trebuia să-l trimitem la Aerostar Bacău pentru a fi pus la teste. Problema era că n-aveam cu ce să-l trimitem. Racheta era de vreo 2 m lungime, într-o mașină particulară nu încăpea, iar dacă o puneam deasupra, pe capotă, ar fi dat de bănuit. Armata nu avea motorină să o trimitem cu un camion la Bacău. Așa că am încercat să fim creativi. Am demontat aripioarele și le-am băgat într-un geamantan. Racheta rămasă era destul de subțire, dar era lungă. Am înfășurat-o într-un covor persan și am luat-o cu autobuzul la gară, apoi cu trenul. Am pus-o pe culoarul de la vagon. Se mai împiedica lumea de ea, dar nu ne făceam griji, era dezamorsată și destul de rezistentă. La Bacău am intrat fără probleme pe poarta fabricii. Din cauza furturilor din fabrică, paznicii erau atenți doar la ieșire. Așa că, după ce am livrat racheta cu succes la inginerii de la testare, ne-am luat covorul și am dat să plecăm. La poartă însă, paznicii vigilenți nu voiau să ne lase să ieșim cu covorul. ”De unde l-ați luat?” ”Am venit cu el, nu ne-ați văzut?” Ne-am zbătut mult să scăpăm de acolo cu covor cu tot.
Ghiduri pentru activitati digitale UPB
Ghiduri pentru activitati digitale UPB
Organizarea studiilor de licenta, masterat si doctorat pentru anul universitar 2020-2021
Organizarea studiilor de licenta, masterat si doctorat pentru anul universitar 2020-2021
Deschiderea anului universitar 2020-2021
Deschiderea anului universitar 2020-2021
Ghid de alocare a temelor pentru examenul de diplomă
<< Ghid de alocare a temelor pentru examenul de diploma >>
Rebuild Education Summit, in partnership with UNESCO
Invitatie - Rebuild Education Summit http://tfaforms.com/4852004 COVID-19 has changed education systems forever. As part of UNESCO’s World Teachers' Day events, please join us on the 9th October at 12:00 BST for the “Rebuild” Education Summit, a global...
Asociatia CESAER (Conference of European Schools of Advanced Engineering Education and Research) a lansat call-ul Best Idea 2021 Competition
CESAER - Best Idea 2021 Competition https://www.cesaer.org/news/best-idea-2021/ Competitia se adreseaza studentilor și doctoranzilor din cadrul universitatilor membre ale asociatiei, incurajand colaborarea in echipa pentru a cauta idei noi si interesante...
Program secretariat 01-23 august 2020
În perioada 01 - 23 august 2020 programul secretariatului este în fiecare miercuri între orele 10 - 14.
International Conference of Aerospace Sciences „AEROSPATIAL 2020”, 15-16 October 2020, Bucharest
"AEROSPATIAL 2020" The National Institute for Aerospace Research "Elie Carafoli" - INCAS Bucharest (under the aegis of the Romanian Academy) invites you to attend at the International Conference of Aerospace Sciences "AEROSPATIAL 2020", 15-16 October 2020,...
8th International Workshop on Numerical Modelling in Aerospace Sciences, “NMAS 2020”
NMAS 2020 Following the measures taken by the Romanian authorities in the current epidemiological context, COVID-19, we inform you that the scientific event of the 8th International Workshop on Numerical Modeling in Aerospace Sciences,“NMAS 2020” 20 - 21...
Prelungire sesiune an terminal
Avand in vedere ca toate rezultatele colocviilor au fost anuntate, in situatia in care sunt restantieri, asteptam pina pe 30 mai, ora 20, pe mailul facultatii, propuneri de date de sustinere a restantei pentru aceste materii (anul 4, semestrul al doilea) pentru...
0 Comentarii